مشاهده پيامهاي بهداشتي

عنوان : تغذيه سالم

توضيحات :

تغذيه سالم

اگر مي خواهيد از پوسيدگي جلوگيري کنيد، اينکه چند وقت يکبار غذا مي خوريد به اندازه آنچه ميخوريد اهميت دارد. اين بدين علت است که غذا مدت زيادي بعد از قورت دادن نيز روي دندان و دهان شما تاثير مي گذارد. خوردن شيريني ها با نهار در مقايسه با خوردن آنها بصورت جداگانه آسيب کمتري روي دندان شما خواهد گذاشت. البته، کمبود مواد مغذي مي تواند به ايجاد بيماري پريودنتال (لثه) کمک نمايد. اين امر همچنين تاثير بلند مدت ديگري روي دهان و دندان شما دارد. يادبگيريد که غذاها چطور روي سلامت دهان و دندان شما تاثير مي گذارند.

تاثيرات فوري غذا

تغييرات در دهان شما در همان دقيقه اي که غذاهاي خاصي را مي خوريد آغاز مي شود. باکتري موجود در دهان شما اسيد توليد مي کند. اسيد فرايندي را شروع مي کند که مي تواند منجر به پوسيدگي شود.

چگونه اين اتفاق رخ مي دهد؟

تمامي غذاهاي کربوهيدراتي در نهايت به قندهاي ساده، مالتوز و لاکتوز شکسته مي شوند. کربوهيدراتهاي قابل تخمير، در دهان شکسته مي شوند. ديگر انواع غذاها تا زماني که به مجراي گوارشي نرسند شکسته نمي شوند.

کربوهيدراتهاي قابل تخمير همراه با باکتريها براي تشکيل اسيدي کار مي کنند که منجر به شروع فرايند پوسيدگي دندان شده و در نهايت دندان را از بين مي برد. اينها شامل غذاهاي قندي، از جمله شيريني ها، کيک، نوشيدني هاي سبک و شکلاتها هستند. اما اين نوع غذاها شامل مواد غذايي ديگري از جمله نان، کلوچه، موز و غلات صبحانه (صبحانه اي که از غلات تهيه ميشود) نيز مي شوند.

باکتري هاي مشخصي که در دندان شما وجود دارند از قند موجود در اين غذاها استفاده کرده و اسيدهايي را توليد مي کنند. اسيد مواد معدني درون مينا را حل مي کند. اين فرايند «از بين بردن حالت معدني demineralization » ناميده مي شود. دندانها نيز مي توانند مواد معدني را بازيابي کنند. اين فرايند طبيعي «تشکيل مجدد مواد معدنيremineralization » ناميده مي شود. بزاق به مواد معدني کمک مي کند از دندان پشتيباني کنند.

پوسيدگي درون ميناي دندان زماني اغاز مي شود که مواد معدني سريعتر از زمان حصولشان از بين مي روند. هر چه غذا مدت طولاني تري در نزديکي باکتري هاي دندان بماند، اسيد بيشتري توليد خواهد شد. بنابراين کربوهيدراتهاي چسبنده از جمله کشمش ها مي تواند آسيب اسيدي بيشتري وارد نمايند. اما غذاهاي ديگري که در شکافهاي دندان گير مي کنند، نيز مي توانند منجر به پوسيدگي شوند. چيپس سيب زميني نمونه بارزي از اين غذاهاست. يک مشت چيش بخوريد و ببينيد چه مدت طول مي کشد تمامي ذراتي که به دندانهايتان چسبيده است جدا شوند. به همين دليل است که آنها تمايل به پوسيدگي بيشتري دارند.

آنچه که شرايط را بدتر مي کند اين است که بسياري از غذاهايي که براي دندانها ناسالم هستند، فقط در زماني که خورده مي شوند اسيد توليد نمي کنند. بلکه تا نيم ساعت پس از بلع نيز اسيد در اطراف دندان مي ماند.

بسته به الگوي غذايي و نوشيدني که شما داريد، اين امکان براي باکتري وجود دارد که تقريبا بطور دائم اسيد توليد کند. اين اتفاق مي تواند زماني رخ دهد که شما نوشيدني سبک يا قهوه شيرين شده را در طول روز مي خوريد. خوردن شيريني هاي بسيار کوچک يا تنقلات چسبنده نيز مي تواند همين تاثير را داشته باشد.

در نتيجه اسيد آسيب رسان بيشتري توليد شده و پوسيدگي محتمل تر مي شود.

مطالعات نشان داده است که نرخ پوسيدگي در افرادي که غذاهاي شيرين مي خورند يا در طول روز تنقلات مصرف ميکنند، بيشتري از افرادي است که شيريني ها را همراه با مواد غذايي مي خورند.

از سوي ديگر، برخي از غذاها به محافظت دندان ها از پوسيدگي کمک مي نمايند. اين بدين علت است که اين نوع غذاها جريان بزاق را افزايش داده و اسيدهاي توليد شده توسط باکتري ها را خنثي مي کنند. اين امر احتمال اينکه مينا مواد معدني را از دست بدهد کاهش مي دهد. براي مثال، خوردن پنير بلافاصله پس از خوردن ديگر غذاها به خنثي کردن اسيد کمک مي نمايد.

جويدن آدامسهاي فاقد شکر نيز به محافظت از دندانهاي شما توسط پوسيدگي کمک مي نمايد. زايليتول عنصري است که در برخي از آدامسهاي فاقد شکر وجود دارد. مطالعات نشان داده است که اين شيرين کننده مقدار باکتري موجود در دهان شما را کاهش مي دهد. همچنين به خنثي کردن اثر اسيد روي دندانهاي شما کمک مي نمايد.

اغلب آدامسها و شکلاتهاي بدون شکر جريان بزاق در دهان شما را افزايش مي دهند که به محافظت از دندانهاي شما در مقابل باکتري کمک مي نمايد. در رابطه با مصرف زياد زايليتول مراقب باشيد. مصرف بيش از حد زايليتول مي تواند منجر به اسهال شود.

تاثيرات بلند مدت

درست مانند ساير اعضاي بدن شما، سلامت کلي دهان شما به مواد مغذي مناسب که مي خوريد بستگي دارد. در واقع، دهان شما به مقدار زيادي به مواد مغذي ضعيف وبد حساس است. اين امر ميتواند منجر به از دست دادن دندانها، بيماريهاي جدي پريودنتال (لثه) و بوي بد دهان شود.

چه بايد بخوريم؟

جديدترين و بهترين توصيه براي مواد مغذي سالم در کتاب راهنماي Dietary Guidelines for Americans موجود مي باشد.

مفاهيم اين راهنما به زبان ساده به شرح ذيل مي باشند:

  • خوردن تمامي حبوبات بجاي حبوبات بازيابي شده. تمامي حبوبات شامل سبوس برنج، جو و نان گندم مي باشد. دانه هاي بازيابي شده شامل نان سفيد و برنج سفيد مي باشد.
  • خوردن سبزيجات تازه تر، شامل سبزيجات تيره رنگ و سبزيجات نارنجي.
  • يک رژيم غذايي حاوي مقدار کافي از حبوبات، ميوه و سبزيجات انتخاب کنيد.
  • ميوه هاي متنوع بخوريد.
  • ماهي، غلات، آجيل و خشکبار براي تامين پروتئين مورد نياز بدنتان بخوريد.
  • نوشيدني و غذاهايي بخوريد که مقدار متوسطي شکر دارند.
  • غذاهايي با نمک کمتر بخوريد
  • وزن بدن خود را متعادل نگاه داشته و هر روز ورزش کنيد

رژيم غذايي شما بايد داراي موارد ذيل باشد:

  • ميوه و سبزيجات کافي براي پر کردن نيمي از بشقاب شما
  • غذاهايي که از غلات درست شده اند
  • تنوع وسيعي از پروتئين ها، شامل گوشت، حبوبات، تخم مرغ و آجيل (خشکبار)
  • براي بزرگسالان خوردن روزانه 3 فنجان شير کم چرب يا فاقد چربي، ماست و پنير (2 تا 2 و نيم ليوان براي کودکان)
  • شيريني ها فقط در شرايط خاص

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان شما بايد از اين راهنما تبعيت کنيد. برخي از توصيه هاي مفيد ذيلا آمده است:

  1. خوردن تنقلات بين وعده هاي غذايي را محدود کنيد. اگر تنقلات مي خوريد، موادي را انتخاب کنيد که فاقد کروبوهيدراتهاي قابل تجزيه باشند.
  • بهترين انتخابها- پنير، مرغ يا ديگر انواع گوشتها، يا آجيل. اين غذاها به محافظت از ميناي دندان شما کمک مي نمايند. آنها اين کار را با خنثي کردن اسيد ها يا توسط فراهم آوردن کلسيم و فسفر مورد نياز براي بازيابي مواد معدني در دندان انجام مي دهند.
  • انتخاب متوسط- ميوه هاي سفت از جمله سيب و گلابي و سبزيجات. ميوه هاي سفت حاوي شکرهاي طبيعي هستند. اگرچه، مقدار زياد آب در آنها تاثير شکر را رقيق مي کند. اين ميوه ها همچنين جريان بزاق را تحريک مي کنند که به باکتري ها حمله کرده و به محافظت در مقابل پوسيدگي دندان کمک مي نمايد. مقدار کربوهيدرات موجود در سبزيجات آسيب رسان نيستند.
  • بدترين انتخاب – شکلات، شيريني، کلوچه، نان ها، مافين ها، چيپس سيب زميني، چوب شور، موز، کشمش و ميوه هاي خشک شده. اين غذاها منبعي از شکر را فراهم مي آورند که باکتري خاصي را براي توليد اسيد فراهم مي آورد. مشکل زماني بدتر مي شود که اين غذاها به دندان بچسبند يا بين دندانها گير کنند.

  1. محدود کردن نوشيدني هاي حاوي شکر. اين نوشيدني شامل قهوه يا چاي همراه با شکر، کاکائو و ليموناد هستند. آبميوه هاي حاوي شکر طبيعي نيز مي توانند منجر به پوسيدگي دندان شوند. زمان نوشيدن اين نوشيدني ها را محدود کنيد. از جرعه جرعه نوشيدن انها در طول روز اجتناب نماييد.
  • انتخابهاي بهتر- چاي شيرين نشده يا آب، بويژه آب فلورايده شده. چاي هم فلورايد دارد که مي تواند دندانهاي شما را مستحکم تر سازد. آب به جدا شدن ذرات غذا از دندان کمک مينمايد. همچنين به رقيق شدن اسيدهاي شکر کمک مي کند.
  1. جلوگيري از مک زدن آبنبات، حتي اگر يک آبنبات کوچک باشد. آبنباتها مقدار کافي شکر براي افزايش اسيد توليد شده توسط باکتريها براي ايجاد پوسيدگي دارند. اگر به يک آبنبات نياز داريد، از انواع بدون شکر آن استفاده نماييد.
  2. غذاهاي اسيدي را محدود نماييد (از جمله مرکبات) زيرا اين مواد محيط دهان را بيشتر اسيدي مي کنند. آنها همچنين فقدان مواد معدني دندان را بيشتر مي کنند. تاثير اسيد با گذر زمان در معرض قرار گرفتن بيشتر مي شود.
  3. دندانهاي خود را بعد از خوردن هر وعده غذايي و بعد از نوشيدن نوشيدني هاي شکري مسواک کنيد تا پلاک باکتريايي که اسيدهاي مخرب توليد مي کند پاک شود. نوشيدني هاي فاقد شکر نيز مي توانند دندانهاي شما را فرسوده کنند. اگر نمي توانيد بعد از هر وعده غذايي مسواک بزنيد، حداقل دو بار در روز مسواک بزنيد.
  4. آدامسهاي حاوي زايليتول بجويد. اين امر مي تواند به کاهش ريسک پوسيدگي کمک نمايد. آدامس به خروج ذرات غذا از دندانهاي شما کمک مي نمايد. همچنين جريان بزاق در دهان شما را افزايش ميدهد که منجر به خنثي شدن اسيد دهان مي شود.

ليست كلي پيامهاي بهداشتي

© Copyright The Iranian Academy Of Periodontology. All Rights Reserved.
Designed & Developed By Yasha Zamanpour

آمار بازديد سايت: 202697 نفر